1. dubna 2017

Autonomní vozidla jsou budoucností logistiky

čtenářů
Hnacím motorem inovací a rozvoje moderních technologií v logistice jsou rostoucí požadavky nás klientů. Jsme zvyklí, že si můžeme zakoupit téměř vše a bez čekání. Dodavatelské řetězce proto neustále vytvářejí tlak na logistické firmy, které, pokud chtějí uspět, musí nabídnout rychlé, spolehlivé a levné řešení. Přeprava a doprava zboží k zákazníkovi představuje jednu z hlavních nákladových položek jeho ceny. Úsporu nákladů a zefektivnění nákladní přepravy, doposud plně závislé na lidské pracovní síle, umožňují právě autonomní vozidla. Důvod je také využití elektrického pohonu. Kromě snížení nákladů na naftu a mzdy řidičů, které tvoří zhruba 75 %, je využití autonomní nákladní dopravy také časově efektivnější. Autonomní vozidla totiž nemusí dodržovat nezbytné zákonem stanovené přestávky a maximální týdenní limity řidičů pro řízení nákladních vozů. Při 24hodinovém provozu 7 dní v týdnu lze očekávat až 40 % úspory nákladů na kilometr.
Mercedes-Benz Future Truck 2025. Zdroj: Mercedes Benz

Uživatelsky ovládaná auta vs. auta bez řidiče

Samořízená motorová vozidla neboli autonomní vozidla nepotřebují ke svému provozu řidiče. Orientují se plně pomocí počítačových systémů, které určují trasu a detekují okolí vozidla.  Plně automatická vozidla lze dělit na auta bez řidiče a uživatelsky ovládaná vozidla. Myšlenka autonomních vozidel není v silničním provozu, převážně pak v logistice, úplnou neznámou. Inovativní/moderní skladovací provozy již plný nebo částečně automatizovaný rozvoz využívají.

Autonomní vozidla budoucnosti

Podle amerického portálu Business Insider bychom se mohli s uživatelsky ovládanými automobily v běžném provozu setkat během několika let. Poslední fází bude zavedení autonomních vozidel do běžného provozu měst. Této myšlence je nakloněna také stávající legislativa. Od roku 2014 je dle Vídeňské úmluvy o silničním provozu přípustný systém pro autonomní řízení vozidla, pokud je řidičem možná jeho neomezená deaktivace. Rozvoj autonomních vozidel lze očekávat převážně v USA, v Evropě nebo na vyspělých zemích Asijsko-pacifického regionu, jako je Austrálie, Japonsko, Čína a Singapur. Kromě nesporných ekonomických výhod může masivnější zavedení autonomních vozidel zajistit zvýšení bezpečnosti dopravního provozu.

Další dopady autonomních vozidel

Mercedes-Benz Future Truck 2025. Zdroj: Mercedes Benz

V logistice mají samoobslužná vozidla velký potenciál využití pro běžné a rutinní operace. Logistické areály splňují vlastnosti jasně definovaného a uzavřeného prostoru; využití autonomních vozidel je zde proto méně technicky náročné. V krátkodobém horizontu lze očekávat také nárůst nákladních autonomních vozidel, a to až o 51 %. Tato skutečnost ovlivní řadu logistických operací, včetně personální činnosti. Řidičem v nákladní dopravě se nově bude moci stát i administrativní pracovník. Dopad lze očekávat také na trhu s nemovitostmi v tomto odvětví. Při výstavbě nových skladových hal i „last mile delivery“ bude potřeba počítat se stanicemi pro . Nedílnou součástí distribučních areálů bude také nádvoří nebo prostor umožňující automatické manévrování těchto vozů. Využití autonomních vozidel podporuje i vznik vertikálních skladů s venkovními rampami.

0
0

Související články

Pro investoryZ Česka se stává skladový...Tahounem české ekonomiky je převážně spotřeba domácností. Zájem maloobchodních prodejců o české skladové haly...
Vše o haláchNahradí roboti ve skladech lidi?Automatizace, robotizace a umělá inteligence nastupují i do služeb. Pomáhají v nemocnicích, obchodech, na městských ulicích nebo...